tisdag 24 januari 2012

Dagens stereotyp

Hej jag är en 26årig konststuderande tjej som älskar att läsa böcker och förkovra mig i saker jag inte egentligen förstår, men är det inte meningen med konst & kultur?
Jag kommer från en mellanstor stad i mitten av Sverige och i min stad så fanns det inte många som intresserade sig för så mycket annat än att skaffa barn & diverse sporter.
Därför flydde jag så fort skolan var avklarad, började med att tågluffa med mina tjejkompisar i Östeuropa, avancerade senare upp med att stanna i Barcelona 1 år för att hitta migsjälv och min plats i denna värld.
Jag kommer från den övre medelklassen men det är ingenting jag pratar om.
Jag sympatiserar hellre med arbetarklassen och de "mindre lyckligt lottade" eftersom jag känner mer med dem, men jag har ingen aning om vad det handlar om för jag har ju ändå rest och levt av pengar som jag har fått i examenspresent av mina välutbildade föräldrar.
Jag har inriktat mig på installationer som ingen riktigt förstår, men vem behöver förstå något som bara handlar om min egen skapandeprocess?
Mitt senaste verk var tre tamponger som hängde från en klase kokta spaghetti som jag hade spraylackat och klistrat på apor som jag skurit ut ur papier mache.
Jag döpte verket till "namnlös".
Förut bar jag kläder som gick i skogsmullefärger (favoritplagg: en egengjord yin-yangtshirt) men nu har jag blivit mer vad folk kallar en konstnärskuf med långa rockar och kläder som stora sjok.
När jag kommer hem så fortsätter jag att rita, måla, klistra och klippa. Alla mina vänner älskar också att rita, måla, klistra och klippa, när vi inte letar mat som Ica har slängt i sina containtrar.
Om jag går ut på klubb?
Nej, varför ska man gå ut på klubb när man kan sitta hemma med sina vänner som också älskar att rita, måla, klistra och klippa och prata om diverse konstnärer, konstverk och SKAPANDE.
VAD ÄR SKAPANDE?
VAD BETYDER SKAPANDE FÖR MIG?
Egentligen är jag sjukt tråkig och har aldrig haft sex.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar